4 Ekim 2010 Pazartesi

Okul giderlerine vergi indirimi avantajı

Okul giderlerine vergi indirimi avantajı



Şükrü Kızılot - skizilot@yaklasim.com - 25 Eylül 2010 Cumartesi - Hürriyet



OKULLARIN açılması ile kitap, defter, kıyafet, servis gibi harcamalar da başladı. Çocuklarını özel okullarda okutanlar, ayrıca okul ücreti de ödüyorlar.



Bugünlerde veliler “Çocukların okul harcamaları vergiden indirilebiliyor mu?” diye soruyorlar.



Öncelikle, bir noktayı belirtelim;



Okul harcamalarının “vergiden indirilmesi” diye bir olay yok.



Ancak, velilerin bir kısmı çocuklarının eğitim giderlerini, “gelirlerinden düşüp”, daha az vergi ödeyebiliyorlar.



İNDİRİM KOŞULLARI



Yıllık beyanname veren bütün gelir vergisi mükellefleri, eğitim giderlerini beyan ettikleri gelirden indirebiliyorlar (Gelir Vergisi Kanunu Md. 89/2). Örneğin; bakkal, manav, konfeksiyoncu, lokantacı, mobilyacı, ayakkabıcı, berber, nakliyeci, yedek parçacı, avukat, doktor, mimar, kira geliri elde eden, kâr payı ya da temettü gelirini beyan edenler, “Sadece çocuklarının değil kendisi ve eşinin de eğitim giderlerini gelirlerinden indirebiliyorlar”.

Ancak, bunun için bazı koşullar aranıyor.



Bunlar;



1) Eğitim harcamalarının Türkiye'de yapılması (örneğin yurt dışında okuyan çocuğun giderleri indirilemiyor).



2) Eğitim harcamalarının, gelir veya kurumlar vergisine tabi mükelleflerden alınan belgelerle (fatura, serbest meslek makbuzu, perakende satış vesikası veya yazar kasa fişi) ile kanıtlanması,



3) Beyan edilen gelirin yüzde 10'unu aşmaması,



gerekiyor. Aşması halinde yüzde 10'u indirilebiliyor.



Örneğin; 90 bin TL gelir beyan eden ve çocuğu için 15 bin TL eğitim harcaması yapan bir avukat, bunun 9 bin TL'sini gelirinden düşebiliyor.



ÜCRETLİLERİN DURUMU



Ücretliler, okul masrafları yönünden de mağdur durumdalar. İşçi ve memurlar ile ücret geliri olan diğer kişiler, eğitim harcamalarını, gelirlerinden indiremiyorlar.



2007 yılına kadar, eğitim harcamaları nedeniyle “vergi iadesi” alınıyordu. Vergi iadesi kaldırılınca, eğitim masrafları nedeniyle, vergi iadesi alma avantajları da bitti.



Şirket ortakları, kâr payı ya da temettü gelirleri veya başka gelirleri nedeniyle, gelir vergisi beyannamesi verdiklerinde, eğitim masraflarıyla ilgili indirim avantajından yararlanabiliyorlar.



ÖZELLİKLİ DURUMLAR



Eğitim ve öğretim kurumları ile anaokulu, kreş ve dershanelere eğitim amacıyla yapılan ödemeler, kurs ücretleri, her türlü kitap (ders kitabı, hikaye, roman, bilimsel eser vb.) ve kırtasiye alımları, beyan edilen gelirden indirilebiliyor.



Öğrenci yurtları, gelir ya da kurumlar vergisi mükellefi ise yani yurt işletenler bu vergileri ödüyorlarsa, veliler yurda yaptıkları ödemeleri de indirilebiliyorlar.



Üniversitelere gelince, Devlet üniversitelerine yapılan ödemeler kapsam dışı. Vakıflara ait üniversiteler, kurumlar vergisi mükellefi olmadığı için bunlara yapılan ödemeler de indirilemiyor.



Okul aile birliğine ya da okul koruma derneklerine “yapılan bağışlar” eğitim harcaması kapsamında değerlendirilmediği için indirimi kabul edilmiyor.

Eğitimle ilgili harcamalarda,



ücretliler aleyhine olan uygulamanın, ücretlileri de kapsayacak şekilde değiştirilmesinde yarar var.