KÜÇÜK VE MİKRO FİNANSAL RAPORLAMA STANDARTLARI
Financial Reporting standart for Small & Micro Enterprises
I. GENEL BİLGİLER
Türkiye de ki bilanço esası kapsamındaki finansal raporlama: TFRS seti, BOBİ FRS seti ve KÜMİ FRS olmak üzere 3 farklı set ile gerçekleşmektedir.
6102 sayılı T.T.K’nın 88.maddesi ile gerçek ve tüzel kişilerin finansal tablo düzenlenirken 660 sayılı kanun hükmündeki kararname ile K.G.K. Türkiye Muhasebe ve Denetim Standartları kurulmuştur. Uluslararası standartlara uygundur.
Bu standardın hazırlanmasında 2013/34 sayılı AB Direktifi ve İngiltere’nin mikro işletmeler açısından yürürlükte olan FRS 105 ile diğer ülkelerin yerel finansal raporlama çerçevelerinden faydalanılmıştır.
II. İÇERİK VE MUKAYESE
KÜMİ FRS de 22 Bölüm 105 sayfadan oluşmaktadır.( Küçük ve Mikro)
BOBİ FRS de 27 Bölüm (Büyük ve Orta)
TFRS 16 (Türkiye Finansal Raporlana standardı)
TMS 25 (Türk muhasebe Standartları)
+
41 Bölüm vardır.
TFRS ve BOBİ’ye göre sade ve basit ve anlaşılır bir dildedir. Daha az bölüm vardır.
Küçük ve mikro işletmeler:
KGK ( Kamu Gözetim Kurulu ) tarafından düzenlenecek olan 01.01.2021 tarihi ve sonrasında başlayan hesap dönemleri zorunlu olarak uygulanacak.
Bilanço esasına göre defter tutan ve bağımsız denetime tabi olmayanlar.
Kapsamı: 1) Finansal durum tablosu ( bilanço ) 2) Kar ve zarar tablosu 3) Dipnotlar
KİMLER KÜÇÜK VE MİKRO İŞLETMEDİR
III. UYGULAYACAK İŞLETMELER İÇİN BÜYÜKLÜK ÖLÇÜLERİ
Bağımsız Denetime Tabi Olmayanlar
Küçük | Mikro | |
Net Aktif Toplamı | 24.000.000,00 TL | 2.100.000,00 TL |
Net Satış Hasılatı | 48.000.000,00 TL | 4.200.000,00 TL |
Çalışan Sayısı | 50 kişiden küçük | 10 kişiden büyük |
İki yıl üst üste Üç ölçütten en az ikisi sağlanmalıdır. Mikro işletmeler bilanço esasına göre defter tutma hadler değiştikçe bu seti kullananlar da tabi olacaklardır.
Bu hadleri sağlayanlar uygulayacak, sağlamayanlar kapsam dışıdır.
213 Sayılı Vergi Usul Kanunu’nun 176’ncı maddesinde tüccarlar defter tutma bakımından ikiye ayrılmış; I’nci Sınıf Tüccarların Bilanço Esasına göre, II’nci Sınıf Tüccarların ise İşletme Hesabı Esasına göre defter tutacakları belirtilmiştir.
Aktif büyüklüğü, satış hasılatı ve çalışan sayısı ölçütlerinden ne kadar olacağı ayrıca belirtilecektir. Euro = 6 TL bazında hesap edilmiştir. Euro pariteleri değiştikçe ölçütler değişecektir Defter tutma hadlerine göre de değişiklikler olacaktır.
Küçük | Mikro | |
Net Aktif Toplamı | 4.000.000 Euro | 350,000 Euro |
Net Satış Hasılatı | 8,000,000Euro | 700,000Euro |
Çalışan Sayısı | 50 kişiden az 10 dan fazla | 10 kişiden az |
KÜMİ FRS’de konsolidasyon ve ertelenmiş vergi uygulanmayacaktır. İşletmeler çok gerekli olmayan detaylardan kaçınarak finansal durum tablosu ve kar / zarar tablosu ile finansal tablo dipnotları yeterli sayılmıştır.
Muhasebe Standartlarını uygulayacak İşletme Sayısı
TFRS uygulayan firmalar Kayik (Kamu yararını ilgilendiren kuruluşlar) ( SPK, yani Borsada işlem görenler, BDDK, yani banka ve sigortalar, Finansal kiralama şirketleri gibi Hazine Müsteşarlığı’na tabi olanlar )1.500 civarı.
BOBİ FRS uygulayanlar büyükler 2.000 civarında, ortalarda 4.000 civarında.
KÜMİ FRS uygulayan 639.485 civarındadır. Diye tahmin edilmektedir.
Bağımsız Denetim | TFRS | BOBİ FRS | KÜMİ FRS | |
Kayik | Var | Var | Yok | Yok |
Büyük İşletme | Var | İstenirse var | Var | Yok |
Orta İşletme | Var | İstenirse var | Var | Yok |
Küçük İşletme | Yok | Yok | Yok | Var |
Mikro | Yok | Yok | Yok | Var |
A.B. direktiflerine göre önce “küçükleri düşün” yaklaşımından hareketle FRS ve BOBİ FRS ile karşılaştırıldığında daha az maliyetli olacak ve daha kolay olacak şekildedir.
KÜMİ FRS’YE NEDEN İHTİYAÇ DUYULDU
Finansal tabloların amacı 1) gerçeğe uygun 2) ihtiyaca uygun 3) karşılaştırılabilir bilgiler için
Ancak Muhasebe Sistemleri Uygulama Genel Tebliği (MSUGT,VUK) bu amaçları karşılamamaktadır. Çünkü değerleme hükümleri yoktur, maliye ( vergi ) mevzuatı etkisinde kalmıştır. Bazı uygulamalar ihtiyaridir. Amortisman ve reeskont gibi. Kıdem tazminatı uygulaması ancak ödenince uygulanır, bu nedenlerle ticari kardan ziyade vergi matrahına ulaşılması amaçlanır. Hâlbuki KÜMİ FRS yukarıda belirttiğimiz amaç doğrultusunda finansal tablo kullanıcıları tarafından karar alabilmesine olanak verilir.
KÜMÜ FRS ye ilk geçişte kolaylıklar vardır. Geçmiş dönem finansal tabloları karşılaştırmalı olarak sunmanıza gerek yoktur. Sadece açılışta 1/1/202x tarihli finansal tablo 31/12/202x
finansal tablo ayni tarihlerdeki kar zarar ve dip notlar verilecektir.
KÜMİ FRS’NİN FAYDALARI
1) Ekonomide yer alan çok sayıda küçük ve mikro işletme ( 640.000 civarında ) küçük ve mikro ölçekli işletmeler gerçeğe - ihtiyaca uygun ve karşılaştırılabilir olması .
2) Küçük ve mikro işletmeler yatırımcı ve borç verenlere bilgi sunulmasını sağlayacaktır.
3) Bu işletmeler ( küçük ve mikrolar ) daha düşük maliyetli ve daha kolay kredi temin edebileceklerdir.
4) Vergi esaslı muhasebe anlayışından, bilgi esaslı muhasebe anlayışına geçerek alacakları kararlar kaynak dağılımını etkinleştirecektir.
5) Yöneticiler işletmelerinin değerlendirilmesine ve kurumsallaşmasına katkı sağlayacaktır.
6) Ticari ve ekonomik kararlar alınmasına olanak sağlar
7) İşletmelerin uluslararası pazarlarda rekabet avantajı sağlar
Ö Z E T
- Bu uygulamaların hayat bulması ile ticari hayatın içindeki birçok firma bağımsız denetim ile tanışacaktır. Bağımsız denetim tabana yayılacaktır.
- Bu taslak metin sade bir anlatım diliyle kaleme alınmıştır.
- Değerleme esasları 3 yöntem ile sınırlandırılmıştır.
a)Genel itibariyle maliyet esaslı bir yaklaşım benimsenmiştir.
Bir varlığın edinilmesi ya da oluşturulması sırasında katlanılan değerdir.
b)Gerçeğe uygun Değer: bir bedeli: varlığın satışı veya devrin de
Elde edilecek fiyattır.
c)İtibari değer. Alacak ve borçların vadesinde taşıdığı değerdir
- Taslak ekinde finansal durum tablosu ve kar zarar tablosu formatlarına yer verilmiştir.
- Uluslararası muhasebe ve finansal raporlama uygulamaları ile tutarlıdır.
- Küçük ve mikro ölçekteki işletmelerin karşılaşabileceği tüm muhasebe sorunlarına
Alacakları kararlar ve işletme düzeyinde kaynak dağılımını doğru yapabileceklerdir.
- Kabul edilebilir bir finansal raporlama çerçevesinin gerektirdiği tüm özellikleri taşımaktadır.
- Daha sağlıklı ve uzun vadeli ortaklık yapıları sağlanacaktır.
- Konsolite finansal tablo hazırlama ve ertelenmiş vergi hesaplama gibi yükümlülüklere yer verilmemektedir.
-Diğer finansal raporlarda mecburi olan Nakit akış tablosu, Öz Kaynak değişim tablosu sunulmayacaktır
-Ayrıca BOBİ FRS deki Bazı hesaplar yer almamaktadır ilave olarak çok açıklayıcı terimler sözlüğü yer almaktadır.
-V.U.K. da değişiklik olmadığı durumda mükellefler 2 ayrı finansal tablo tutmak zorunda kalacaklardır.
İsmail Ekrem ERŞAHİN
Yeminli Mali Müşavir & Bağımsız Denetçi
Tel : ( 0.212 ) 294 65 75
Cep : ( 0.532 ) 363 14 91
e-mail : ekremie@superonline.com
web : www.ekremersahin-ymm.com
KAYNAKÇA
1) Aslı GEDİK - Dünya Gazetesi 30.08.2019
2) KGK tarafından yayınlanan küçük ve mikro işletmeler için finansal raporlama standartları taslak metni
3) KGK Tarafından hazırlanmış sunumlar
4) KÜMİ FRS seti taslağı ile BOBİ FRS ve TMS, TFRS karşılaştırılması
a) Gürbüz GÖKÇEN - Marmara Üniversitesi
b) Erhan ÖZTÜRK - Kırklareli Üniversitesi
c) Ömer Faruk GÜLEÇ - Kırklareli Üniversitesi
5) SMMM Metin KÖY - 29.07.2019
6) PFK İstanbul Bağımsız Denetim
8) Nuh Dede İNAL
9) Arsen Bağımsız Denetim Hizmetleri
Saygılarımla...?
İsmail Ekrem ERŞAHİN
Yeminli Mali Müşavir & Bağımsız Denetçi
Merkez Mahallesi Burcu Sokak No:8 Kurtuluş Sitesi
B Blok D.2 Kağıthane / İSTANBUL
Tel : ( 0.212 ) 294 65 75
Fax : ( 0.212 ) 294 65 76
e-mail : ekremie@superonline.com
web : www.ekremersahin-ymm.com