11 Ağustos 2010 Çarşamba

53 SERİ NUMARALI KDV SİRKÜLERİ KAPSAMINDA İNTERNET ORTAMINDA GÖNDERİLECEK TABLOLAR, YAŞANAN SIKINTILAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ

53 SERİ NUMARALI KDV SİRKÜLERİ KAPSAMINDA İNTERNET ORTAMINDA GÖNDERİLECEK TABLOLAR, YAŞANAN SIKINTILAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ



Tarih: 10.08.2010



7.01.2010 tarihinde yayınlan 53 seri numaralı KDV sirkülerinin uygulamaya konulmasından bu yana 5 ayı aşan bir zaman geçmiştir. Sistem hakikaten modern ve reform niteliğindedir. Çağdaş sistemin getirdiğim yenilikler konusunda diyecek hiçbir şeyimiz yoktur. Maliye Bakanlığımızın özverili çalışmaları dolayısıyla sunduğu bu imkanlar mükelleflere ve meslek mensuplarına rahatlama sağlamaktadır.



Buna karşın, KDV iadesi dosyası veya raporu hazırlamak teknik çalışmayı gerektirdiği gibi uzun bir zaman sürecine ihtiyaç vardır. Bilhassa imalatçı olup ta iade isteyen mükellefler açısından durum daha da zordur.



İnternet Vergi Dairesi sistemine konulan yüklenilen KDV listesi, indirilecek KDV listesi,satış faturaları listesi öncelikle ihracat istisnası için tasarlanmış olup, KDV Kanunun 13,14,15,29/2 fıkrası kapsamında alınacak iadeler için sadece örnekler verilmiştir. Bu örneklerde tatmin edici değildir.



İhraç edilen veya yurt içinde KDV Kanunun‘un 8,9,13,14,29 maddeleri kapsamında KDV istisna edilmiş mal ve hizmet tesliminin bünyesine giren malların tedarikçi sıfatıyla alınması halinde bünyeye giren KDV’nin tespiti gayet kolaydır. Buna karşın imal edilerek satılan malın bünyesine giren maliyetlerin tespiti teknik hesaplamalar gerektirmektedir. Bilhassa yüklenilen KDV listesi sıkıntı yaratmaktadır. Yaratmaya devam edecektir.



KDV iadesi risk analiz projesi, sahte ve muhteviyatı itibariyle yanıltıcı belge düzenleme ve kullanma, Ba Bs forumlarının kontrolü, belge basım bilgilerinin araştırılması, gümrük çıkış beyannamelerin de çıkış yapılan malların miktar, kur bazında kontrol ve denetimi gibi bir dizi sistemde kayıtlı veri ambarı bilgileri analizi için uygun olabilir. Ancak, imalat sektöründe yüklenilen KDV yi “ FATURA ‘ya “ odaklandırmak pratik çözüm gibi görülse de teknik alt yapı buna uygun değildir.



İmal edilecek malın bünyesine girecek sarf malzemeleri imalat reçetelerinde belirtilir. Bu reçetelere göre paralandırılır. Maliyet muhasebesi kurallarından yararlanılarak, muhasebe sistemi genel tebliğinde belirtilen hesaplar yardımı ile muhasebeleştirilir. İşletmenin tercihine göre de ortalama maliyet,ağırlıklı ortalama maliyet, lifo, fifo yöntemlerinin biri kullanılarak giren sarf malzemelerinin birim maliyet fiyatları tespit edilir.İmal edilen malın bünyesine KDV harcamalar girdiği gibi KDV siz maliyetlerde girmektedir. Bu kuralları bir kenara bırakarak yüklenilen KDV listelerinin yanlarına ilgili faturanın (E-beyanname kodu olan ) 301-302-308-406-413 gibi kodlardan birini yazılması işi çözecek mi? Akla şu sorular geliyor.



Ayni faturadaki malzemeden hem ihracat için ,hem indirimli orana tabi mal için ,hem diplomatik istisnalar için kullanılmışsa tabloda nasıl gösterilecek? İlgili sarf malzemesine ait miktardan 100 kg ihracat içi, 50 kg indirimli orana tabi mal ve hizmet teslimi için, 75 kg da diplomatik istisna kapsamındaki teslim için kullanılmışsa ve geriye de 500 kg malzeme kalmışsa bunların etkileri tabloda nasıl hissettirilecek?Diğer bir yandan bir malın imali için önerilen reçeteye göre bir çok malzeme ve gider bünyeye girmektedir.Örneğin 17 kg bir teneke peynire süt,kültür,maya,tuz,ambalaj malzemesi, enerji ,işçilik ve v.s.girmektedir.74 ve 76 seri numaralı KDV tebliğ kapsamında pazarlama ve genel yönetim giderlerinden da pay verilebilecektir. Bütün bunların cevabı yüklenilen KDV listelerinde var mıdır?



“İnternet Vergi Dairesine konulan Yüklenilen KDV listesinde yazılı faturalar alt alta dizilmiş biçimsel görüntüden ileri gitmeyen durum arz etmektedir. Aynı faturayı bir daha ki dönem yazmayarak formel bir görüntü yaratıp yüklenilen KDV listeleri hazırlanacaktır. Bu durum olayın gerçek durumunu yansıtmayacaktır.“ İmalat işletmeleri için yüklenilen KDV tablolarının hazırlanmasında başka bir yöntemin geliştirilmesi şarttır. Her ay 200-300 adet fatura bu şekilde sisteme girmek ham maliyetli hem de zaman alıcıdır.Bilgisayar sistemlerinin yeni sisteme uydurulması,yeni eleman istihdamı gibi bir sürü problemi de peşinde getiren YÜKLENİLEN KDV LİSTESİNİN imalatçı işletmeler için önerimiz aşağıdaki gibidir.



İşletmelerin girdileri arasında %1 ,% 8 ,%18 orana tabi alışlar alabilecektir. Bunların bir kısmı (150 HS)direkt ilk madde malzeme bir kısmı (730 Hs) genel üretim girdileri bir kısmı ise 760-770 hesaplarda takip edilen genel yönetim giderleri ve pazarlama giderleri bir kısmı ise 255-254 hesaplarda takip edilen iktisadi kıymet girdileridir. Öncelikle mamulün bünyesine giren 710+720+730 hesapların toplamı (152) mamul maliyeti verecektir. 720 içerisinde KDV siz işçilik giderleri arındırılacaktır. Aylık veya üç aylık üretim miktarını 152 hesabın toplamına böldüğümüzde birim maliyet bulunacaktır Brim maliyet içindeki KDV girdilerini de ayni mantıkla tablo haline getirdiğimizde %1 ,% 8,%18 KDV toplamlarını ayrı ayrı üretim miktarına böldüğümüzde brim KDV tutarını bulacağız.Aylık ve 3 aylık dönem sonunda üretimden satışlar kaç adetse (620 hesap )brim maliyet ve brim KDV ile çarptığımızda dönemin “1.AŞAMA YÜKLENİLEN KDV MATRAHI İLE ,YÜKLENİLEN KDV tutarı bulunacaktır.



Şayet Kurumun tüm satışları ihracat veya indirimli orana tabi satışlarsa veya KDV istisna edilmiş gelirlerden oluşuyorsa teslim hizmet tutarını genel KDV oranını aşmamak kaydıyla ,genel yönetim,pazarlama ,iktisadi kıymet harcamalarından %100 oranında ,KDV ye tabi teslim ve hizmet gelirleri var ise dağıtım anahtarı bulunarak pay verilecektir.2.AŞAMA OLARAK BULUNAN YÜKLENİLEN KDV MATRAHI VE YÜKLENİLEN KDV TUTARI 1.AŞAMA İLE TOPLANIP TOPLAM MATRAH VE KDV BULUNACAKTIR.



Bu kadar önemli çalışma yöntemini nasıl internet ortamına yönlendirebilirsiniz anlamak çok zordur.



Şayet Maliye Bakanlığı üretim işletmelerinin de mutlaka yüklenilen KDV tablolarını internet üzerinden alacağım şeklinde ısrarına devam ederse MALİYET MUHASEBESİNDEN ANLAYAN ve yansıtmaları bilgisayara tanıtacak uzman bir bilgisayar ekibine ihtiyaç vardır. Bu önemli bir programdır. Her bir mamul türü reçetesine göre “GİT” komutu ile “xxxxx “numaralı faturadaki malzemeden 100 kg malzemeyi al ortalama fiyattan paralandır “yüklenilen KDV tablosunun “yyyy “sütüne yüklenilen maliyete yaz % 18 KDV ile çarp yüklenilen KDV sütununa yaz. şeklinde bir program yapılıp imal işletmeleri için ayrı bir tablo oluşturulması gerekir. Stok kartları açılarak daha önce kullanılan faturadan arta kalan malzemeyi (Tercih ettiği maliyet yönetime göre) takibini yapacaktır.Bu durum işletmeler için ayrı bir KDV iadesi bölümünün oluşturulmasına ihtiyaç göstermektedir.Bu da bir maliyettir.



İmalat reçetelerin faturalarla ilişkilendirilmesi pekte koyla bir şey değildir.Yeni bir sistem yaratmanın dezavantajları da vardır.İşin mutfak kısmında da çalışmak önem arz etmektedir.



Diğer bir yandan KDV Kanunun 8,9,11,13,14,15,29/2 maddelerine göre talep edilen iadelerin bir kısmında ve dâhili tevkif at kapsamında teslimlerinin yüklenilen KDV tablosu da yapmaya gerek yoktur.



Örneğin, KDV tevkif atı KDV iadesi tahsil edilemeyen KDV’in geri iadesinden kaynaklanmaktadır. Alınan iade tutarı tevkif edilen KDV miktarını aşamayacaktır. Bu KDV içinde satış karın da KDV si bulunmaktadır.91 seri numaralı KDV tebliğinde hangi amaçla yüklenilen KDV listesinden bahsedilmiştir anlaşılamamıştır.



Açıklamış olduğumuz konular kapsamında,

a)G.Ç.B ihracat için siteme konulan tabloların tüm iade türleri için kullanılması mümkün müdür?

b)KDV Kanunun 29/2 fıkrası mucibi mahsuben iade talepleri için zaman gelmiş ve geçmektedir. İndirimli orana tabi mal ve hizmet teslimleri kapsamında istenecek iadeler için G.Ç.B ihracat için önerilen satış faturaları listesi 99 seri numaralı tebliği de açıklanan satış faturaları listesi için uygulanabilirimi?

c)İmalatçı işletmeler için yüklenilen KDV listesinin fatura odaklı olarak düzenlenmesi amaca matufumdur?Yüklenilen KDV bünyesine stoktan (geçmiş yıldan 2008-2009 hammaddelerden de girmişse ne olacak)

d)Risk analiz projesi kapsamında sahte ve muhteviyatı itibariyle yanıltıcı ve belge düzenleme ve kullanma fiili işleyen mükelleflerin kontrolünden ,çok amaçlı analiz ve değerlendirmeler sonucu elde edilen bilgilerden sonra işleme konulan YMM KDV iadesi raporlarında Yeminli Mali Müşavirlerin müteselsil sorumluluğu ortadan kalkacak mıdır? veya hangi konularda sorumluluğu devam edecektir.?



Sonuç olarak, uygulanmasına yeni başlanılan 53 seri numaralı sirkülerin ortaya koyduğu kıstaslara uymak zaman alacaktır. Aksaklıklar olması mümkündür. Ancak biz uygulamacıların görünen aksaklıkları tespit edip ilgililere anlatmak zorundayız.Çünkü ;uygulamayı yapmayan ,nazariyatçılar bizden destek bekleyeceklerdir.



Kısa zamanda sistemin gözden geçirilmesi ve G.Ç.B (tedarikçiler )ihracat dışında ,diğer iade türleri için(imalatçı ihracatçılar dahil) nasıl bir yöntem izleneceği hususunda somut veriler gerek gerekmektedir.



Sorunların bir an evvel çözülmesi mükellef ve idarenin menfaatine icabıdır